Monday, May 1, 2017

Jak ti můžu pomoci?

Před necelým rokem jsem byla na oslavě narozenin a od té doby mám tenhle článek v hlavě. Teodor se tam prolejval červenym pitím, vypil toho kolem litru (v tý době pil max 200ml za den), takže věčně potřeboval čůrat, dvouměsíční Stázka tam odmítala spát, takže jsem běhala od jednoho k druhýmu. Samozřejmě, že během odpoledne padly všechny náhradní tepláky. Blížil se hřeb celé oslavy, dort servírovaný přesně v čas, kdy se oslavenkyně narodila. Vybavuju si to jako kdyby to bylo včera. Neměla jsem do čeho převlíknout Teodora, do toho řvala nevyspalá Stáz a kousek ode mně nervózně přešlapovala maminka oslavenkyně s dortem v rukou, protože se blížila minuta M. Na moje poznámky, že to zvládnou i bez nás nereagovala, takže jsem ho oblíkla do mokrejch tepláků, co kdyby náhodou roční dítě mělo trauma z toho, že dort dostalo o minutu dýl, že? Dort jsem vysloveně přetrpěla, protože nás ještě čekala 40 minutová cesta vlakem + cesta MHD domů - přiznám se, že tohle zaměstnávalo mou mysl podstatně víc než narozeninové veselí. K pointě ale...bylo jasný, že musíme odjet, co nejdřív...Po oficiální části s dortem venku jsem se šla s dětma uklidit dovnitř do domu a popřemýšlet, jak tuhle situaci vyřešit. Fakt jsem měla chuť se zhroutit, když se v pokoji objevila jedna z hostů a zeptala se: "Jak ti můžu pomoct?" To bylo přesně to, co jsem potřebovala. Odpověděla jsem, že potřebuju pro Téčko kalhoty. Sehnala mi dvoje od svojí neteře a i holčičí spoďáry. Problém vyřešen. Ta otázka JAK ti můžu pomoci? se mi hluboce zapsala do paměti. Ta ženská mi nabídla pomoc, ale ne nevyžádanou, zeptala se, co konkrétně potřebuju, jestli vůbec - dala mi tím najevo, že mě respektuje.

S nevyžádanou pomocí se setkávám celkem často - lidi pomáhající do MHD, aniž by se zeptali (nejhorší jsou vetší důchodci nebo podnapilí všeho věku) - jako ono na tom není nic špatnýho, jenže kolikrát tu pomoc nečekám a nejednou se stalo, že jsme Téčko málem vyklopili - lidi beroucí Téčko za ruku, aby mu pomohli do busu - teď už to T. bere s klidem, ale před půl rokem tím způsobili hysterák. Jako vlastně se Teodorovi ani nedivím, já bych z toho taky nebyla odvařená, kdyby mě chňapl cizí člověk...Přitom se stačí zeptat: Můžu vám pomoct? Jak vám můžu pomoct? Pokud potřebuju pomoc, umím si o ní říct, nebojím se lidem zaklepat na rameno, usmát se a požádat je, aby mi pomohli třeba s kočárem dolů a ještě jim dám instrukce, kde ho chytit (Xplory byl v tomhle zákeřnej). Nevyžádaná pomoc v MHD mě fakt vytáčí, protože z ní kolikrát vyleze spíš medvědí služba.

Kolikrát to děláme my dětem, že jim cpem svojí pomoc, aniž by o ní stály? Kolikrát se přistihnu, že Teodorovi začnu pomáhat, aniž bych se ho zeptala a pak se divím, že on je takovej, že už se kolikrát ani sám nesnaží. Někdy dětem něco nejde a když se jich zeptáme: Jak ti můžu pomoct? zjistíme, že jim třeba pomůže jen to, že na ně budem koukat nebo půjdem pryč, nebo jim něco podržímě - prostě úplně něco jinýho než si myslíme. A to je pointa celýho tohohle článku, vypsat se z traumatu z té oslavy prvních narozenin a připomenout, že děti si zaslouží náš respekt s otázkou "jak ti můžu pomoci?" místo toho, abychom jim cpali tu pomoc, kterou si my myslíme, že potřebují.

Tohle je prosím lupa - aby ten dlouhej text nebyl úplně bez obrázků - fotky z oslavy nemám.



4 comments:

  1. Taky se občas přistihnu, když synovi něco nejde, že se bezmyšlenkovitě začnu angažovat, čímž ho akorát rozčilím, teď už aspoň nebrečí, ale ječí "šám!"... je to takovej reflex občas, přitom jak píšeš, stačí mu ta otázka- já se ptám buď na pomoc, a nebo jestli chce poradit, a pak případně mu stačí opravdu jen rada, jak postupovat, a jsme spokojení oba.. ale uvědomit si to a vždycky se tím řídit, to se musím fakt hlídat občas. Obecně vlastně strašně souhlasím tak nějak se vším, co píšeš :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak Teodor si nechává pomoct rád...což taky není ideální. Pro mě jsou super návštěvy u mých rodičů, protože vidím, co vlastně dělám taky aniž bych si to uvědomovala. Já jsem totiž děsnej pomáhač a někdy, když se slyšíma vidím, tak bych se snad radši ani neslyšela a neviděla :-D

      Delete
    2. Jo, já hrozně vidím, jak stačí párkrát Ondrovi tu pomoc vnutit, a on pak už nemá tendenci sám se snažit, rychle k tomu sklouzne. Třeba u oblíkání, snaží se už pár týdnů/měsíců sám, ale nebyly mu ještě dva, takže mu to ještě ne vždy jde, a já když spěchám se kolikrát nachytám, že mu ani nedám možnost a už ho oblíkám/svlíkám sama. Nikdy dřív by mě nenapadlo, jak je rodičovství takový zrcadlení nebo jak to říct, prostě kolikrát zjistím o sobě věci, co kritizuju na jinejch.

      Delete
    3. Ano, samostatný oblíkání jsem svým spěcháním a pomáháním totálně zabila. :/ Souhlasím, rodičovství, pokud se tomu člověk otevře, je opravdu neuvěřitelná cesta k sebepoznání.

      Delete