Sunday, May 21, 2017

Bude to dítě vůbec někdy mluvit?


Když Teodor v 10 měsících navlíkal kroužky na tyč, v 15 zvládal takové ty jednodílné vkládačky, v roce a půl skládal dvojdílkové puzzle a lego, tak jsem si říkala, že prostě ve dvou letech ten můj malej génius bude mluvit. Slova se objevovala a zase záhy mizela, aby teď, ve třech letech byl snad na cestě k úspěchu.

Z blogu je vidno, že se pohybuju, co se řeči týče, v různých náladách, někdy mám pocit, že je všechno špatně, že je potřeba ho drillovat, frustrovat tím, že budu předstírat, že mu nerozumím a jindy na vlně unschoolingu si říkám, že je fyziologicky (snad - slyší určitě, uzdičku možná trochu zkrácenou mám, ale jazykem hýbat může) i psychicky (už nemám pocit, že je tak trochu praštěnej, určitě je svůj, ale rozhodně to není autismus nebo dysfázka) v pořádku, takže se jednou mluvit naučí. Ono je totiž dobrý si neustále připomínat, že děti se chtějí učit, mají tu vnitřní motivaci, takže není potřeba je motivovat vnějšně, třeba tím, že budu předstírat, že mu nerozumím. To je vlastně podle mě dost kontraproduktivní, protože představte si, že vám jsou tři roky, vedete s mámou dokola ty samý rozhovory, protože víte, že vám rozumí a opakováním toho samýho do zblbnutí se ujišťujete, že vám máma rozumí (jinak si neumím vysvětlit, proč vedem pořád ty samý hovory - prostě ví, že mu rozumím a on se mnou chce mluvit a ty hovory o tom samym jsou prostě jistota, že si "pokecáme), nemáte zdroje na přežití bez mámy a najednou ona začne dělat, že neví, co chcete. A vy prostě nevíte, jak jinak to říct, protože vaše pusa/mozek na to ještě není připravená/ý. A co teď? Začnete se vztekat a všechno bojkotovat (to by udělal Teodor, nevěřím, že by zničehonic začal mluvit ve větách, to, že nemluví není lenost, ale prostě že na to ještě není připraven). Chápete, co se tím snažím říct?

Teodor, spolu se Stáz, rozšiřuje slovní zásobu, zatím teda říká většinou jen první slabiku, což spolu s rozšířením slovní zásoby je trochu oříšek, protože mo- je modrá i motýl, ká- může být káně nebo kachna, ko- kolej, koláček, kos,... Má jen tři víceslabičná slova - kytí, mokrá (nejsem si jista, že 100% ví, co říká) a pochop (to je, prosím, to, co říká v tom úvodním videu). Taky se učí dvojhlásky, říká třeba mňau. A pak dává dohromady slabiky ze 3 písmen jako třeba ptá - pro ptáka. Mimochodem, jeho slovní zásoba obsahuje z 90% živočichy, hrozně rád si teď prohlíží encyklopedii zvířat.

Co je ovšem blbý, že díky cookies Facebook přesně ví, co vyhledávám v googlu (konspirační teorie?), takže se mi objevují příspěvky o opožděném vývoji řeči a některý z nich jsou mazec a fakt doufám, že nás nečeká několika letý kolotoč a že ve 4 letech bude dávat dohromady aspoň jednoduchý věty a bude mu relativně rozumět. Věřím, že on bude prostě ten případ, kterýmu to jednou sepne (to spojování slabik do slov) - koupila jsem mu super silnej rybí tuk, tak snad zabere :-D, a pak to půjde jak po másle. Ona nás totiž asi čeká i fyzioterapie,protože Téčko má slabý svalstvo. Prostě on bude to moje vypiplaný miminko a snad mě ve stáří bude na rukou nosit :-)


4 comments:

  1. S rečou sme na tom podobne, ale keďže Mišo ani moc dobre nerozumie tak u nás to na tu dysfaziu fakt vyzerá. Logopedička nám vyslovene zakázala tváriť sa, že mu nerozumieme a aj v prípade, že sa snaží niečo povedať a mi netušíme čo tak sa máme snažiť tváriť maximálne chápavo skúsiť s ním vypátrať čo to je :) proste ho stále motivovať a chváliť, ono náš Mišo funguje na chválu a ešte lepšie na cukríky, ale tento druh odmeny zatiaľ bojkotujem ja, proste musí byť lepšia cesta. A mojim motom je, že potenciál mojho dieťaťa je nekončný a je mi jedno čo si o tom odbrníci myslia :). Inak nemali ste v rodine niekoho kto začal neskoro rozprávať? Moj najmlatší brat, totiž začal rozprávať neskoro (až po 3 narodeninách) a mama teda musela ísť až k jeho doktorovi aby nám požičal zdravotnú kartu aby si spomenula čo všetko mu vlastne nešlo, a zistilo sa, že on v 5 rokoch asi nerozumel tomu čo počuje lebo mama si spomenula, že ju vobec nepočúval a nikdy neurobil nič, čo po ňom chcela. Takže je to u nás asi genetické, ale dobrá správa je, že kým nastúpil na ZŠ tak sa to zrovnala, školu v pohde zvládok, veď nemusí mať každý same jednotky a dnes rozumie normálne :) Takže neboj, pokiaľ dieťa počuje alebo nemá nejakú ťažkú formu autismu (tak mi to povedala logopedička, psychologička a foniater), čo tie naše deti zjavne nemajú, tak to raz príde a konečne si s nimi normálne pokecáme :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bráchovi prej začalo bejt rozumět až ve škole, ale on je má teda autistický rysy. Jinak mě přijde, že Teodor je trochu línej, on prostě řekne "pe-pe" a ví, že to většinou uhádnu. Je pravda, že on teda málokdy chce něco, co neznám, snaží se tu komunikaci držet v mezích, abychom si rozumněli. Ale prostě rozumí a rozumí čím dál líp a čím dál líp teda i snaší nové, neznámé situace. Já ho motivuju na školku, on tam strašně chce, tak mu říkám, že ve školce se bude muset umět sám svlíknout a tak :-D

      Delete
    2. Ono je asi najdvoležitejšie aby robili pokroky a ono to pomaly príde. A pravdu povedať do školky vkladáme veľké nádeje aj my :) ale Miško pojde do Logo školky, kde ma teda neskutočne prekvapil prístup, ktorý bol lepší ako v súkromných jasliach kde chvíľu chodil a to že je tam fakt všetko možné a všetkému sa prisposobia a s deťmi fakt pracujú, každý deň majú logo, každý deň cvičia jógu, v triedach nieje hromada plastových hračiek, ale majú kopec rozných pomocok na rozvoj motoriky a hoci sme tam prišli neohlásene tak sa nám ochotne venovali, a Miškovi sa tam fakt páčilo. Priznám sa, že až kým som tam neprišla tak som bola zásadneproti špeciálnej školke a keď som tam došla tak som fakt neverila, že takto može fungovať štátna školka :)

      Delete
    3. Inspiruješ mě k tomu se porozhlídnout po logo školce tady v Estonsku :-)

      Delete