Saturday, November 25, 2017

autismus

Dneska večer přišel "aha moment", resp. "oh, crap moment". Došlo mi, že Téčko je fakt autík, že z toho nevyroste a že bych se tím možná mohla aktivněji zabývat, abych mu pomohla se stát, co nejvíc fukčním v běžném životě, protože nemám nejmenší zájem mu dělat mama hotel do své smrti. V mých plánech o budoucnosti je Jižní Amerika a spousta ideálů o změně světa, ne o praní spodků a vyváření synáčkovi.

To, že je Teodor jinej, tak nějak prosakuje tímhle blogem od začátku, ale pořád jsem tak nějak věřila v to, že z toho vyroste, že jsem paranoidní a tak. Jako pár dní/týdnů kolem mě poletovala ta myšlenka, že Teodor si prostě "na něco" nehraje, nechápe to, vrcholem jeho imaginativní hry je "vážka plave", když jí namočí do hrníčku s vodou. Stázka, o dva roky mladší, má podstatně rozvinutější fantazijní hru - další indicie. Ale pořád to nesepínalo. Včera někde někdo v úplně jiném tématu zmínil, že jeho 18m dítě dělá rozhovory mezi neživými věcmi (kámen se ptá kamene, jak se jmenuje apod.) a mě došlo, že Teodor tohle nikdy, vážně nikdy nedělal a vůbec to nechápe (domeček pro panenky můžu schovat na další Vánoce pro Stázku). Dneska, když děti usnuly, jsem vygooglila pár diagnostických videí a úplně jsem v tom autistovi viděla Teodora, jak prostě ty sociální hry nechápal/nechápe. A mě to konečně došlo. Samozřejmě jsem googlila dál a vůbec se mi nelíbí, co jsem našla. Nějak si vůbec neumím představit, co ta jeho výchova bude obnášet a jak to udělat, aby z toho vyšel jako co nejfunčnější dospělý jedinec, protože pokud z něj bude nedobrovolný dospělý samotář (prostě podivín, se kterým se nebude chtít nikdo bavit), tak mi to bude rvát srdce. Samozřejmě, že tu je možnost, že bude spokojený samotář, v tom případě good for him.

Otázkou je oficiální diagnostika, vůbec si neumím představit, jestli to je možný, když psychologovi nebude rozumět. I když, plán je v prosinci najít chůvu, která si s dětma bude pár hodin týdně hrát a učit je tak aspoň trochu jazyk. A do tý doby než na nás přijde řada u státem placého psychologa, děti můžou bejt plynní buď v estonštině nebo ruštině, že. A co školka příští rok? Teodora děti nezajímaj, jako vůbec ne, jedinou Stázku bere. Kam ho dát? Začít se snažit o nějakou speciální? Doufat, že shop začne vydělávat natolik, že budu moct bejt doma? Ale co pak? Domvzdělávání do 18 fakt nedám. Najmout si podomního učitele? :-) Ač jsem to tušila, že je praštěnej a že ta praštěnost se jmenuje autismus, tak mě uvědomění si, že to tak fakt je, zaskočilo dost nepřipravenou. A tak jsem se z toho musela vypsat sem. Jo, a bylo by fajn, kdyby se ukázalo, že je aspoň nadprůměrně inteligentní :-)

3 comments:

  1. Dani hlavne kľud, obdobie on je určite autiska s pocitom beznadeje my už máme za sebou, a največšiu vlnu beznádeje sposobili práve videa na net a články o tom ako sa o seba nikdy nepostará, monžel vtedy došiel tak ďaleko, že nezvládne nič iné ako sedieť celý deň na mieste húpať sa dopredu a dozadu a pri tom krútiť koliečkom na autíčku (Miško nikdy nič z toho nerobil :D ). Teraz sme v období on ma VD alebo bude funkčný autiska :D a vlastne sa tvárime, že je nám to jedno :), ale tiež nás trápi myšlienka, čo s ním bude až vyrastie, ale ja verím tomu, že to bude dobré. Každá karajina je v diagnostike a starostlivost o deti s autiskom a inými poruchami komunikácie a socializácie inde, takže ako to zládnuť v Estonsku ti neporadím :( Ak by si si o tom chcela, len tak pokecať kľudne mi kedykoľvek napíš na Fb.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak takove te beznadeji jsem nepropadla, ta videa celkem hezky vysvetlovala urcita chovani a porovnavala s reakcema zdravych deti. Pro me to bylo vazne hodne zajimavy. To, ze mu velice pravdepodobne diagnostikuji autismus pro me neni novinka, spis na me vcera padlo to, ze to musim zacit resit a ne to nechavat vyhnit, protoze netusim, jak se to udela, kdyz mistnim jazykum nerozumi. Ale kdyz to necham plavat, tak obycejna skolka ho semele a skola jakbysmet a vyroste z nej jedinec jako muj bracha (asperger-nasi ho nikdy nenechali diagnostikovat a furt se predstiralo, ze je uplne stejnej jako ostatni), a to mi prijde skoda, protoze Teodor je fajn, chytry dite, co si nezaslouzi sikanu. On je urcite vysoce funkni autista, podle me spousta deti s timhke stupnem neni diagnostikovana a berou se jen jako desni prudici. Oproti Miskovi je teda super, ze Teodor mluvi. Ale zase si na nic nehraje. I kdyz, dneska tu jako smazil rybu, asi 10x dokola 😂
      Zitra volam mudre a budu chtit zadanku k psychiatrovi (tady to ocivodbe spada do jeho kompetenci) a budu doufat, ze stihnem vyridit papiry fo pristiho skolniho roku, aby mohl taky do nejaky specialni skolky.

      Delete
    2. asi aj hodne zaleži na tom na aké videá človek narazí :D, keď mal Miško 2 roky a kúsok tak manžel zadal do vyhľadávača, opoždený vývoj reči, ale v angličtine (on všetko robí v angličtine, on aj myslí v angličtine, vďaka tomu prestal koktať) a vyhodilo mu to hodne drsné videá z ameriky. Dnes už vieme, že autismus neni žiaden koniec sveta, ja si dokonca myslim, že je to proste dvosledok evolucie, ono tých deti hodne pribúda. V čechách sa práve hodne vecí diagnostikuje ako vyvojová dysfázia a preto tu su pekné čisla a všetci sa tvária, že autismus nieje problém. Ostatné krajiny v rátane Slovenka majú omnoho vyšie percento výskytu ako v ČR. Ale nám je v podstate už jedno aká bude ta diagnóza, hlavné je aby mal tie podmieky k rozvoju, ktoré potrebuje. Presne ako píšeš v bežnej školke by ho ušlapali, nad školov teda zatiaľ vobec neuvažujem.

      Delete