Wednesday, November 15, 2017

Normy



Oba dva se před víc jak týdnem naučili ve stejný den stříhat jednou rukou, jednomu je 19měsíců, tomu druhýmu přesně o dva roky víc, a já zase začala víc přemýšlet, jak moc a k čemu že jsou vlastně dobrý tabulky toho, co by dítě mělo kdy umět. Jak moc je důležité, jestli se dítě naučí stříhat v roce a půl nebo třech letech nebo dokonce ve čtyřech? Má to smysl vůbec děti prudit tím, že "už by to přece měly umět"? Vždyť ve 30 to bude úplně jedno a hlavně teda nůžky člověk použije mnohdy jen k otevření obalů :) Ne, vím, že se tím cvičí svaly ruky a kdesi cosi, co děti budou v budoucnu potřebovat k psaní...a zase jsme u toho...kolik toho dneska napíše třicátník rukou? Otázkou teda je, jestli to je dobře, že spousta z nás jen klape do klávesnice.
Stázka se naučila obléknout si kalhoty o dva měsíce dřív než Teodor, ten je toho schopen až teď a ne vždy se mu to povede. A zase jsme u toho...za pár let se budou oba oblíkat sami...a že mi to ušetří práci, kdyby se oblíkal sám? Vlastně ani ne...protože teď ho do toho oblíkání musím motivovat, předtím jsem ho během minuty měla oblečenýho.
Ony ty normy jsou asi potřeba k tomu, aby se dítě mohlo dostat do systému a aby si systém mohl vyhodnotit, jak moc je úspěšný. A individualita? To bude hlavně jen kolonka na papíře, protože čtyřleté dítě musí umět to a tamto. Na druhou stranu si myslím, že normy můžou být napomocné, že ukážou nějakou odchylku od normálu a že se pak s dítětem dá nějakým způsobem pracovat a ty nedostatky dohnat. Ale nevím, no... Ale kde je ta hranice nechat dítě být a kdy už je potřeba ho zařadit do systému, aby dorovnal tabulky. Víte, jak to myslím, že jo?
Hodně taky přemýšlím o školce, protože nás pravděpodobně čeká od příštího září a o tom, jak se maminky rozplývají, že školka dává jejich dětem víc než by jim mohly dát ony samy. Nechci zpochybňovat školky, vím, že jsou některé fakt super a jsou děti, které školku milují (myslím, že Stázka bude jedním z nich), ale spíš to, jestli školka může být efektivnějším zdrojem poznání pro dítě než rodina v tom smyslu, že pokud jsem s Teodorem doma, tak mu můžu pořád odpovídat na jeho věčné otázky "Kam se poděla tma?" "Proč..?", ve školce by ho pravděpodobně brzo vyignorovali (on se probudí a začne, pronásleduje mě skoro celý den a skončí večer s usnutím - on fakt není materiál pro kolektivní vzdělávání). Můžeme dělat, co se nám zrovna chce/nechce. Když děti špatně spí, tak nemusíme dělat nic. Když svítí sluníčko, můžeme jít ven, jet k moři, prostě cokoli. Občas se dočtu, jak někteří mají ve školce super kreativní učitelky, co dětem vymýšlí super výtvarné činnosti a já si říkám, jestli by to neměly být děti, co si vymýšlí kreativní činnosti. Jo, strašně se mi nechce dávat děti do státní školky, a soukromá pro dvě děti je mimo, to už rovnou můžu zůstat doma. A vozit je do dvou školek je vyloženě sebetrýznitelský nápad. Momentálně mě to trápí, ale na druhou stranu věřím, že se mi to povede nějak vymyslet ke spokojenosti (aspoň částečné) všech, protože si neumím představit Teodora ve školce full-time.

10 comments:

  1. Školka je můj vnitřní démon. Ondrovi je dva a půl v prosinci, všichni jako děsně počítaj s tím, že teda logicky v září nastoupí, a já si místo toho prodloužila mateřskou na čtyři roky a nemám v plánu ho tam dát. Je šikovný (ok, která máma tohle o dítěti neřekne, ale myslím i nezaujatě), ale jeho "problém" (dle tchyně například) je ten, že nemá rád děti. On má prostě rád dospělé a děti je schopen akceptovat až když jim je tak sedm :D A já vyzkoumala, že je to asi z prostého důvodu-vadí mu, že mu stejně či podobně staré děti nerozumí, že nejsou schopny/ochotny se zapojit do stejné hry jakou on má rád, a především, že nedodržují jeho osobní prostor, na který je velmi citlivý. Nesnáší když ho někdo cizí chytá za ruku, objímá... A tak ho prostě odmítám do toho nutit. Aby si trochu zvykl, jsem rozhodnutá jezdit s ním třeba jednou týdně jezdit na nějaký kroužek, či tak něco, kde budou děti, ale nebude muset být "jen" s nimi, a snad to bude lepší, a když ne tak ne a prostě o tom budu přemýšlet zase za rok. Já jeho individualitu chápu a naopak mně osobně přijde zcela normální a naopak inteligentní, že na sebe nechce nechat šmatlat, dle jiných je "divný", že se nedruží. No nic, vlastně tím románem chci říct, že Ty sama nejlíp víš, zda dítěti dá víc školka nebo Ty, a když je alespoň trochu možnost, proč se nepřizpůsobit..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teodor je horký kandidát být školkovým otloukánkem a to mi přijde fakt škoda na to, jak vlastně prímovej kluk to je. On je teda obecně takový to dítě, co je hodně lidem nesympatický, protože je prostě svůj...A s tím osobním prostorem to má jako Ondra, já prostě nevím, jak to příští rok vykoumat.

      Delete
  2. Přiznám se, že jsem nikdy neřešila, co by kdy dítě mělo umět. Nikdy jsem takovou tabulku ani neviděla, nezajímá mě to :-) Zatímco loni se Adéla sama oblíkla během chvilky, všechno chtěla dělat sama, teď třeba vyžaduje, abych s ní chodila na záchod, abych jí oblíkla úplně všechno a nějakou snahu, aby to dělala sama, jsem zavrhla, protože na to nemám nervy. Má teď období, kdy se do něčeho tak moc dokáže zabrat, že mě absolutně nevnímá. Děsně ráda si teď hraje, ráno okamžitě letí do pokoje a hrála by si hodiny, nemá čas na snídani, nemá čas se oblíkat se a 150 proseb, ať si oblíkne aspoň ponožky, je marných. Min. týden jsme měli ve školce hovorový hodiny a bylo mi řečeno, že je Áďa jedno z nejsamostatnějších dětí, obleče se úplně sama, sní naprosto vše, co jí dají a denně si chodí přidávat (doma věc naprosto nereálná). Takže tak. Dítě se v kolektivu může chovat naprosto jinak jak doma. V tomhle ji školka dala děsně moc. A taky od doby, co tam chodí, si ráda hraje. Dřív ji zajímaly jen ty každodenní činnosti se mnou, chtěla pořád vařit, uklízet, byly jsme pořád venku, teď ji nemůžu skoro dostat ven, protože si chce pořád jen hrát.

    A ad školka, nemyslím si, že by jí dala víc, než ji můžu nabídnout já, neočekávám od školky, že bude dítě všechno učit, myslím, že to, co dítě umí, je spíš vizitka rodiče. Ale mám dost společenský dítě, který prostě neustále vyhledává společnost dětí, tu já ji nemůžu dát, celý prázdniny byla fakt smutná, protože chtěla za dětma. Já beru školku tak, že mi tam Áďu pohlídají 4 hoďky, kdy si můžu odškrtnout, že jsem si odpracovala potřebný hodiny pro půl úvazek, ona si tam pohraje s dětmi, což je pro ni momentálně nejvíc, baví ji tam i všechny ty výtvarný činnosti, který mě doma ubíjí a A. to doma samotnou taky nebavilo a celý odpoledne jsme spolu, kdy právě můžu odpovídat na všechny ty veledůležitý dotazy a můžeme spolu prostě jen být :-) Takže za mě úplně značka ideál.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Já mám pocit, že ty to máš zařízený skoro značka ideál: práci na poloviční úvazek z domova, společenský dítě, co do školky chce chodit - takhle bych si to představovala pro Stázku, jenže co s Teodorkem, kterýho děti vůbec, ale vůbec nezajímají? Rozhodně nechci tvrdit, že školka je zlo, není, pro společenské děti, které tam nemusí (ale pokud chtějí, tak samozřejmě můžou) trávit celé dny, je to rozhodně příjemné zpestření dní, protože prostě najít v sousedství děti, se kterými by si ta naše robátka mohla hrát a která nechodí do školky, je celkem fuška.

      Nikdy jsi tabulky nemusela řešit, protože tvoje dítě tak nějak všechno více méně zvládalo v normě. Jasně, pokud člověk není vystresovaná máma, tak neřeší, že její dítě nepase koníky ve 3 měsících, ale až ve 4...ovšem pokud dítě leží jako placka ještě v roce, tak už to člověk prostě musí začít řešit. Nebo když dítě nemluví v 18 měsících nebo 2 letech, tak to není takový jako když ve 3 letech maximálně zdvojí slabiku. A moje rodina je v tomhle na ránu, máma má neustále jasnou představu, co by děti měly umět, zkouší je to učit přes skype, děti většinou odejdou, ale babi si jede svoje :-D

      Delete
  3. Ja teda musim povedať, že Miškovi školka veľmi prospieva, hoc je to nerozprávajúci asociál :D a vobec som si to nevedela predstaviť. Chodí teda len na 4 hodiny a robí tam veľké pokroky, čo sa samostatnosti týka a zlepšuje sa aj komunikácia, ale nie stále nezačal rozprávať, ale učia ho tam komunikovať inak a aj to nám veľmi pomáha. On hodne napodobuje tie deti čo tam sú a prekvapivo v školke zvláda veci, ktoré doma úplne ignoruje. Určite je veľké plus, že chodí do špeciálnej školky a na 12 detí majú 2 učiteľky a asistenku. V bežnej českej školke by bol stratený a všetci by sme sa trápili. Takže moja rada znie, ak nechceš ostať doma, skús najsť niečo čo mu bude sedieť, kde sa mu bude páčiť a ak tam bude mať aj Stázku tak to bude určite zvládať omnoho lepšie.

    ReplyDelete
  4. To je super, ze dela pokroky :) Fakt jsem rada, ze to slysim. Teodor by taky neco takovyho potreboval, ale prej tady to je silenej papurovaci vopruz....a pn se bude blbe diagnostikovat, kdyz mistnim odbornikum nerozumi. A ano, urcite chci, aby byli ve tride spolu se Stazkou, ona ho bude branit 😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ono to bol strasny papierovaci vopruz aj v ČR ale stálo to za to :), určite máme šťastie, že sme v Ostrave, kde je celkom dobrý výber aj špeciálnych školok a netreba čakať 2 roky v poradníku aby nás zobrali a aj doktory tu nemajú ročné a podobne lehoty aby dieťa vobec vyšetrili. Ale Teo je na tom lepšie ako Mišo a v Estonsku tie školky nemáte také šialené ako v ČR, 28 detí na 2 učiteľky je podľa mna strašné. Tých 14 by som videla ako maximum aj keď su všetky deti v poriadku a nemajú žiaden hendikep.

      Delete
    2. Jo, věřím, že v čr toho papírování určitě nebylo míň. Jo, tady jsou šíleně dlouhý čekací doby na všechno, pokud si nechceš zaplatit soukromě. Tady jsou ve školce na 30 dětí jedna učitelka a jedna asistentka..a odpoledne tam je jen jedna :-o (teda tak jsem to pochopila, nevím, co je na tom pravdy - každopádně třídy tu jsou obrovský, takže stejný jako v čr - ale zase spousta dětí tu chodí do soukromých školek, takže ty státní nejsou plně obsazeny).

      Delete
  5. Jiří chodí od září do školky a chodí tam hrozně rád. To že tam je max 5 dní v měsíci, páč je pořád nemocný je bezpředmětné. Nikdy neměl oblíkací období, že by chtěl sám. Od září udělal super pokrok, umí si oblíct trenky a ponožky a umí si po záchodě natáhnout trenky a tepláky. A stejně má učitelka problém, že si neumí obout boty atd atd. Jo, má 4 roky a co jako? Stejně se to jednou naučí. Zase umí všechna písmenka a umí sčítat a odčítat, no :-D (ajka198)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurá k trenkám a ponožkám! Ponožky u nás zatím fakt nehrozej. No jo, rodiče matematici, tak nějaký obouvání je přece nepodstatný :-))

      Delete