Wednesday, January 3, 2018

Jak si zajistit dlouhý a šťastný život

Dneska jsem na Facebooku zahlédla tohle video a myslím, že takhle při začátku roku, kdy si lidé dávají různá předsevzedí je fajn se na něj podívat a připomenout si, co tak nějak víme, ale zaneprázdněnosti všedních dní na to zapomínáme.
https://www.facebook.com/TED/videos/10159755871310652/

V tom videu ten chlapík mluví o studii, která probíhá už 75 let a kdy se mapuje život několika desítek lidí - začínalo se někdy po druhé světové válce, teď už jsou mnozí mrtví, tak se mapují jejich rodiny, celkem slušný vzorek pro vyvozování závěrů. Z té studie vyvodili, že lidé, kteří mají dobré aktivní vztahy s rodinou žijí déle, jsou podstatně zdravější a šťastnější. Ve videu to je postaveno v kontrastu s touhou mladých dosáhnout v životě bohatství a slávy, protože tyhle dvě věci, "překvapivě", člověk spokojenost nezajistí.

A tak si to beru jako předsevzetí do dalšího roku, nenechat se pohltit prací, touhou po bohatství (protože co si budem nalhávat, mít peníze je fajn), ale snažit se budovat vztahy s rodinou (všimli jste si, jak často lítáme do čr?) a hlavně se ukotvit v komunitě, protože bejt sám na všechno stojí za starou bačkoru. U toho videa jsem mimo jiné vzpomínala na tu partičku sedmdesátníků, se kterou jsem se kamarádila v Norsku a říkala jsem si, jo, takhle chci trávit stáří taky. Oni toho podnikali tolik a vypadali tak spokojeně (i když už je trápily zdravotní problémy), ne jako ti důchodci, co jsem znala od nás z vesnice nebo MHD. Neříkám, že všichni čeští (a estonští) důchodci znají jen výlety do kauflandu a televizi, ale prostě hodně to tak má. Hodně důchodců a potažmo i těch, kterým vyrostly děti, je vlastně strašně samo. Ono najít kamarády, kteří si udělají čas na setkávání se, není jen tak. Lidi jsou neskutečně líní a zaneprázdnění. Ale to už se dostávám někam jinam.

Prostě vás chci povzbudit k tomu si udělat čas a trávit ho s dětmi (protože ti vám ve stáří můžou dělat společnost), partnerem a aktivně se snažit vybudovat si síť přátel, čímž si zajistíte dlouhý a šťastný život :-)

P.S. Všimla jsem si, že na emailu mám víc komentářů k příspěvku "2017", ale tady na bloggeru nejsou. Tak vám chci říct, že děkuju a že jsem je nevymazala, někde se musela stát chyba.

No comments:

Post a Comment